نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست و چهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغاز به کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد ادامه رشد ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه تولید وانت‌بار جدید در خراسان رضوی تأییدیه استاندارد گرفت سهم ۴۷ درصدی بیمه‌های تکمیلی از بازار | جیب مردم، قربانی هزینه‌های درمان تالارهای عروسی در حال ورشکست شدن هستند تأمین سوخت ژنراتور‌های تولید برق صنایع با ۳۰ برابر قیمت رشد قیمت طلا به کانال بالاتر در مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | کیوی با قیمت نجومی به بازار آمد قسط آورده نهضت ملی مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شد | آورده متقاضی به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد در بانک ملی ایران | فرصت طلایی بدهکاران تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
سرخط خبرها

تمام آنچه باید راجع به واردات خودرو‌های کارکرده بدانیم | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

  • کد خبر: ۲۴۰۰۹۴
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
تمام آنچه باید راجع به واردات خودرو‌های کارکرده بدانیم | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
با انتشار آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودرو‌های دست دوم برای مردم مشخص شد. این آیین‌نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

به‌گزارش شهرآرانیوز، پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی می‌تواند با رعایت ضوابطی که در این آیین‌نامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشور‌ها وارد کشور کند.

طبق آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵سال باشد و باید از کشور‌هایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودرو‌های وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

اما نکته مهم در واردات خودرو‌های کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین‌نامه خودرو‌های کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودرو‌ها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودرو‌های دست دوم همان تعرفه آیین‌نامه خودرو‌های وارداتی است.

آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه این تعرفه برای خودرو‌های کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودرو‌های زیر ۱۵۰۰سی‌سی و خودرو‌های هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

به‌طورمثال تعرفه واردات خودرو‌هایی با حجم موتوری کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی ۵۵درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی ۱۰هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما درمورد خودرو‌های هیبریدی باتوجه به تعرفه پایین‌تر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودرو‌های بنزینی است و متقاضیان احتمالا می‌توانند خودرو‌های ۱۰هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود ۷۰۰میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.

تمام آنچه باید راجع به واردات خودرو‌های کارکرده بدانیم | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

هزینه واردات خودروی دست دوم

علاوه بر مسایل فنی که مردم در واردات خودرو‌های کارکرده باید مدنظر داشته باشند یک‌سری قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینه‌های واردات می‌شود نیز باید از سوی وارد کننده‌ها درنظر گرفته شود.

بخش عمده این هزینه‌ها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق آیین‌نامه واردات خودرو که احتمالا مشمول خودرو‌های کارکرده نیز هست ۴درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی وارد کننده‌ها پرداخت شود.

هزینه‌ها و عوارض گمرکی خودرو‌های وارداتی برای خودرو‌های زیر ۱۵۰۰سی‌سی ۵۵درصد، خودرو‌های ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی ۷۵درصد و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی ۹۵درصد است.

همچنین هزینه‌ها و عوارض گمرک خودرو‌های هیبریدی برای خودرو‌های معادل ۱۵۰۰سی‌سی ۵درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی ۲۵درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی ۲۵درصد است.

براساس آیین‌نامه خودرو‌های کار کرده حقوق ورودی خودرو‌های سواری طبق اصلاحیه تبصره۶ قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو دریافت می‌شود. طبق این قانون حقوق ورودی خودرو‌های سواری ۲۵درصد ارزش سیف (CIF) است.

ارزش سیف (CIF) نیز جمع کل کرایه از مبدا تا گمرک، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است. به بیان بهتر سیف شامل هزینه‌های بیمه، حمل ونقل بار و قیمت خودرو در مبدا است که ۲۵درصد جمع این مبلغ از واردکننده دریافت می‌شود. به این مبلغ یک نرخ سود بازرگانی نیز اضافه می‌شود که قرار است این نرخ بعدا اعلام شود.

یکی دیگر از شروط واردات خودرو ارائه یک گواهی اسقاط خودرو است. برای این کار هم باید عوارض و هزینه‌هایی پرداخت شود. یکی از این هزینه‌ها، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل ۱۰درصد ارزش گمرکی خودرو و هزینه نقل و انتقال دارایی معادل ۳درصد از ارزش گمرکی است. عوارض شهرداری نیز برای دریافت گواهی اسقاط خودرو بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->